Kinek és miért ajánlott igénybe venni szolgáltatásainkat?
A létesítménygazdálkodás olyan összefoglaló szolgáltatáskört fed, melynek minimum egyes elemeire minden vállalatnak szüksége van, a vállalati életciklus egyes szakaszaiban különböző területekre összpontosítva és adott esetben más-más intenzitással, üzemmérettől és profiltól függetlenül.
Amint azt a Magyar Létesítménygazdálkodási Szövetség definiálja:
„Létesítménygazdálkodás (facility management, facilities management):
A létesítménygazdálkodás egy szervezeten belül a munkahely és a munkavégzés szükségleteihez kapcsolódó belső szolgáltatások iránti kereslet és kínálat menedzselése a szervezet stratégiájának figyelembe vételével.”
Ha a vállalatnak ingatlana, telephelyei vannak (akár bérelt, akár saját tulajdonú), akkor elengedhetetlenül folyamatosan vannak olyan műszaki, infrastrukturális, pénzügyi stb. kötelezettségei, melyek az adott ingatlan üzemeltetésével kapcsolatosak.
A termelő, gyártó cégek esetében a műszaki vonatkozású üzemeltetés nagy jelentőséggel bír, míg a kereskedelemmel vagy szolgáltatások végzésével foglalkozó cégek esetében az infrastrukturális területek üzemeltetésének lehet nagyobb hangsúlya. Minden esetben kiemelten fontos azonban, hogy folyamatainkat, üzemeltetési feladatainkat kellő figyelemmel, szakmaisággal és mindig a legoptimálisabb megoldással menedzseljük. Könnyen belátható, hogy hosszútávon egy cég saját kapacitással, saját erőforrásból kevésbé hatékonyan tudja ezt végezni, úgy, hogy az üzleti érdekei és céljai ne kerüljenek időnként hátrányba emiatt. Elmondható tehát, hogy legyen szó bármilyen méretű létesítményről, annak az üzemeltetésének, karbantartásának tudatosan, előre tervezetten és ütemezetten kell működnie az esetleges problémákat megelőzendő és a minél hatékonyabb megoldások érdekében.
Bármilyen tevékenységet végez is a vállalat, az annak megfelelő szabályrendszer, előírás-struktúra kötelezően betartandó, akár csak az elemi természeti csapások okozta veszélyek elhárítása végett is. Például: egy már lángokban álló, a tűz martalékává váló védtelen ingatlant sokkal nehezebb oltani, "megmenteni", mint egy rendszeresen ellenőrzött, karbantartott automata tűzjelző és oltóberendezéssel felszerelt ingatlant, aminek az oltása késlekedés nélkül megkezdődik, jóval a tűzoltók megérkezése előtt. Ha magunk végezzük, akkor számtalan esetben a szisztematikus ellenőrzést, karbantartást valamilyen éppen fontosabbnak tűnő munka vagy tevékenység miatt hajlamosak vagyunk elhalasztani, ha pedig saját alkalmazottunkat bízzuk meg vele, akkor pedig szintén ránk hárul az ellenőrzés feladata. Hiszen az életszerűség mindig olyan helyzeteket produkál, hogy azt mondhassuk: “Most nincs rá idő”, “Most takarékoskodni kell”, “Ráér az még, amúgy is működik” stb. Minél nagyobb egy ingatlan/létesítmény, annál nagyobb rendszereket szükséges üzemeltetni, így következésképpen annál nagyobb lesz az esélye egy esetleges probléma előfordulásának, amennyiben nem végezzük el rendszeresen és időben a megfelelő karbantartási feladatokat. Mit jelent, ha nem magunk próbálkozunk az üzemeltetés ellátásával saját munkánk háttérbe szorításával, hanem megbízunk egy FM-céget a feladatok ellátásával?
- Rendszeres, megelőző, ütemezett karbantartás és ellenőrzés történik az ingatlanunk/vállalatunk életciklusának megfelelően, annak teljeskörű, hitelt érdemlő, nyomon követhető dokumentálásával
- Minimálisra csökkenthetjük a váratlan meghibásodások, események bekövetkezését
- A hirtelen helyzetek megoldását készen kapjuk
- Csökkenthetjük üzemeltetési költségeinket
- Egy kézben tudhatjuk az üzemeltetési feladatokat
- Felelősségteljes szakértőkre bízhatjuk a feladatokat, így vezetőként könnyebb/kevesebb felelősség érint minket
- Készen kapjuk a megfelelő műszaki, karbantartási stb. tudást
- Folyamatosan releváns visszajelzéseket kapunk az állapotokról
- A döntéseinkhez megalapozott tényadatokat kapunk
- Kompetens háttértámogást kapunk, így saját vezetői munkánkra koncentrálhatunk
- Karbantartott, megbízható, nyugodt munkahelyi környezetet teremthetünk
- Munkavállalóink elégedettebbek és hatékonyabbak lesznek a rendezett, mindig jól működő munkakörülmények miatt
Egy hétköznapi példa arra, hogy akár csak egy iroda üzemeltetésével kapcsolatosan milyen sokféle terület optimalizálására van szükség. Az iroda használata során (ideális esetben a használatbavétel előtt) össze kell hangolni az üzemeltetési rendszert és a környezetet, mivel a kettő közvetlen hatással van egymásra. Fel kell mérni a lehetséges veszély és probléma forrásokat, adaptálni kell az adott szakhatósági előírásokat: ilyen lehet pl. az érintésvédelem, hűtőfolyadékok kezelése, tűzvédelem, munkavédelem, veszélyes hulladákok stb. A különböző infrastrukturális és műszaki rendszerek sokféleségéről nem is beszélve, melyek kivétel nélkül jelen vannak egy irodaépületben : pl. gyenge- és erősáramú villamos rendszerek, gázérzékelők, hűtés- és fűtéstechnikai rendszerek, tűzjelző rendszer, füstelvezető rendszer, biztonságtechnikai és vagyonvédelmi rendszer, légtechnika, vizesblokkok, személyfelvonó stb., arról nem is beszélve, hogy ezen rendszerek karbantartásának, ellenőrzésének egy jelentős része szakhatósági előírások alá tatozik.